UCHWAŁA O ELEKTROWNI WODNEJ NA IMBERFALU
Projekt z 30 stycznia 2014 roku
UCHWAŁA NR ……….
RADY MIEJSKIEJ KONSTANCIN-JEZIORNA
Z DN. ………………………………2014 roku
w sprawie zmiany statutu uzdrowiska.
Na podstawie art. 18 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.
2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) i art. 41 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 28
lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony
uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz.U. z dnia 13 czerwca 2012 r.
poz. 651 z późn. zm.), Rada Miejska Konstancin-Jeziorna uchwala, co następuje:
§1. Wyłącza ze strefy ochrony uzdrowiskowej
oznaczonej literą „A” infrastrukturę wodną w postaci struktury jazu
usytuowanego na rzece Jeziorce w odległości 5km + 915m od jej ujścia do rzeki
Wisły, położonego w poprzek rzeki Jeziorki na działkach nr ewid. 87 i 88 z
obrębu 01-25 oraz działce nr ewid. 29 z obrębu 03-12 w zakresie i granicach
określonych graficznie w załącznikach nr 1 i 2, będących integralną częścią
niniejszej uchwały (części działek nr ewid. 86/1, 87, 88 z obrębu 01-25 oraz
części działek nr ewid. 11 i 29 z obrębu 03-12). Jednocześnie włącza wymieniony
obszar do strefy ochrony uzdrowiskowej oznaczonej literą „B”.
§2. Przedmiotowa zmiana granic stref „A” i „B”
zostaje przedstawiona ministrowi właściwemu do spraw zdrowia w celu potwierdzenia,
o którym mowa w ust. 1 i 5 art. 43 ustawy z
dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach
ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz.U. z dnia 13 czerwca
2012 r. poz. 651 z późn. zm.).
§3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi
Gminy Konstancin-Jeziorna
§4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
UZASADNIENIE
Celem zmiany statutu uzdrowiska jest umożliwienie
budowy na jazie wymienionym w §1 zeroemisyjnej elektrowni wodnej umożliwiającej
pozyskanie tzw. zielonej energii z praktycznym wykorzystaniem istniejących
urządzeń wodnych. Z wnioskiem o przedmiotową zmianę statutu uzdrowiska
wystąpiła do Rady Miejskiej Konstancin-Jeziorna Marina Konstancin sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie w dniu 8 listopada 2013 r.
Instalacja wpłynie pozytywnie na wizerunek i
charakter gminy uzdrowiskowej a także będzie stanowić ważną atrakcję
turystyczną. W chwili obecnej lokalizacja elektrowni wodnej w strefie „A”
ochrony uzdrowiskowej nie jest możliwa ze względu na brzmienie przepisu art.
38a ust. 1 pkt 1 ppkt j) ustawy z dnia 28
lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej
oraz o gminach uzdrowiskowych. Projekt stanowi realizację strategii rozwoju
gminy uzdrowiskowej Konstancin-Jeziorna do 2020 roku, rozdział: Cele
strategiczne, cele operacyjne i działania, punkt I.2 str. 48.
Załącznik:
Analiza prawna sporządzona na potrzeby radnych Rady Miejskiej
Konstancin-Jeziorna w związku z powyższym projektem zmiany statutu uzdrowiska.
Konstancin-Jeziorna,
7 marca 2014
Do
Przewodniczącego Rady Miejskiej
Konstancina-Jeziorny
p.
Andrzeja Cieślawskiego
ZGŁOSZENIE PROJEKTU UCHWAŁY NA SESJĘ RADY MIEJSKIEJ
W DNIU 26 MARCA 2014
Zgodnie
z par. 25 pkt 2 i 4 Regulaminu Rady Miejskiej Konstancina-Jeziorny z dn. 13
września 2011, składam w przewidzianym Regulaminem terminie projekt uchwały na
najbliższą sesję RM wraz z wymaganą opinią radcy prawnego. Proszę o przekazanie
projektu radnym oraz komisjom Rady celem zaopiniowania.
Z pozdrowieniami,
Tomasz Zymer
Radny VI kadencji
W
załączeniu:
1)
Projekt
uchwały zaopiniowany przez radcę prawnego.
2)
Analiza
prawna związana z tym projektem.
WIZUALIZACJA ELEKTROWNI NA IMBERFALU
Konstancin-Jeziorna, 2 stycznia 2013 roku
Tomasz Zymer
Radny VI kadencji
Ul. Mirkowska 35C, 05-520 Bielawa
exams@orange.pl; tel.
504-080-170
Do Przewodniczącego Rady
Miejskiej Konstancin-Jeziorna
p. Andrzeja Cieślawskiego
Do wiadomości: Biura Prawnego
UMiG, ul. Warszawska 32, pok. nr 10, w celu zaopiniowania
Do wiadomości: wszystkich
radnych
Do wiadomości: Burmistrza Gminy,
p. Kazimierza Jańczuka
Zgodnie
z par. 25 pkt 4.3 oraz 5 Regulaminu Rady Miejskiej Konstancin-Jeziorna z dn. 13
września 2011 składam poniższy projekt w Biurze Rady Miejskiej oraz przekazuję do
Biura Prawnego w celu zaopiniowania, w terminie zgodnym z Regulaminem RM, na
ponad 16 dni przed planowaną Sesją Rady w dniu 24 stycznia. Wnioskuję o wprowadzenie niniejszego
projektu pod obrady i jego głosowanie na najbliższej Sesji. Oczekuję, że podobnie, jak w przypadku
projektów wprowadzanych przez Burmistrza i Przewodniczącego Rady, Biuro Prawne
zaopiniuje i ewentualnie zasugeruje korekty w przedstawionym projekcie w
terminie, który pozwoli na wprowadzenie projektu do zaopiniowania przez komisje
Rady oraz na styczniową Sesję RM, zgodnie z Regulaminem. Zaznaczam, że do
określonego Regulaminem Rady terminu przekazania projektów uchwał radnym RM
pozostał jeszcze tydzień i że praktyka gminna wskazuje, że jest to okres
całkowicie wystarczający dla zaopiniowania projektu przez Biuro Prawne UMiG,
tym bardziej, że projekt ten opiera się na aktach prawa miejscowego już
zatwierdzonych i funkcjonujących z powodzeniem w innych gminach Polski.
Z
poważaniem,
Tomasz
Zymer
Radny
VI kadencji
UCHWAŁA NR ....................
RADY MIEJSKIEJ KONSTANCIN-JEZIORNA
z dnia .................... 2013 r.
w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych
Na podstawie art. 5a ust. 2 w zw. z art. 40 ust. l ustawy z
dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591,
z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.
1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004
r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175,
poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz.
327, Nr 138 poz. 974, Nr 173 poz. 1218, z 2008 r. Nr 180 poz. 1111, Nr 223 poz.
1458, z 2009 r. Nr 52 poz. 420, Nr 157 poz. 1241 z 2010 r. Nr 28 poz. 142 i
poz. 146, Nr 106 poz. 675, Nr 40 poz. 230, z 2011 r. Nr 21 poz. 113, Nr 117
poz. 679, Nr 134 poz. 777, Nr 217, poz. 1281, Nr 149, poz. 887) Rada Miejska
Konstancin-Jeziorna uchwala co następuje:
§ 1. Przyjmuje się zasady i tryb
przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gminy
Konstancin-Jeziorna określone w Regulaminie, stanowiącym załącznik do
niniejszej Uchwały.
§ 2. Wykonanie Uchwały powierza
się Burmistrzowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po
upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
Załącznik do Uchwały Nr
....................
Rady Miejskiej
Konstancin-Jeziorna
z
dnia....................2013 r.
Regulamin w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji
społecznych
Rozdział 1.
Przepisy ogólne
§ 1. Regulamin określa zasady i
tryb przeprowadzania konsultacji społecznych w sprawach ważnych dla Gminy.
§ 2. Ilekroć w tekście jest mowa
o:
1) Radzie – rozumie się przez to
Radę Miejską Konstancin-Jeziorna,
2) Burmistrzu – rozumie się przez
to Burmistrza Gminy Konstancin-Jeziorna,
3) Gminie – rozumie się przez to
Gminę Konstancin-Jeziorna,
4) konsultacjach – rozumie się
przez to konsultacje społeczne przeprowadzane na podstawie
przepisów niniejszego Regulaminu,
5) organizacjach pozarządowych –
rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3
ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, Dz. U. z 2011 r. Nr 112,
poz. 654, Nr 205, poz. 1211, Nr 209, poz. 1244, Nr 208, poz. 1241, Nr 149, poz.
887),
6) Urzędzie – rozumie się przez
to Urząd Miasta i Gminy Konstancin-Jeziorna,
7) Radzie Osiedla – rozumie się
przez to radę jednostki pomocniczej Gminy Konstancin-Jeziorna określonej w § 3
ust. 1 Statutu Gminy Konstancin-Jeziorna, powołanej odrębną uchwałą,
8) Sołtysie i Radzie Sołeckiej -
rozumie się przez to sołtysa i radę wsi wymienionej w § 3 ust. 1 Statutu Gminy
Konstancin-Jeziorna,
8) Młodzieżowej Radzie – rozumie
się przez to Młodzieżową Radę Miejską Konstancin-Jeziorna.
§ 3. Zaleca się prowadzenie
konsultacji społecznych na możliwie najwcześniejszym etapie tworzenia projektu
bądź inwestycji, w tym także na wczesnym etapie przygotowywania projektów
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
§ 4. 1. Konsultacje społeczne z
mieszkańcami Gminy przeprowadza się w sprawach ważnych dla mieszkańców.
2. Konsultacje z mieszkańcami
Gminy mogą być przeprowadzone w szczególności w sprawach dotyczących:
1) strategii rozwoju Gminy,
2) wieloletnich planów
inwestycyjnych,
3) inwestycji miejskich,
4) organizacji komunikacji publicznej
w Gminie,
5) programu ochrony środowiska i
planu gospodarki odpadami,
6) programów współpracy z
organizacjami pozarządowymi
7) projektów aktów prawa
miejscowego, w tym m.in. miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
oraz uchwał o wprowadzeniu i zmianie opłat i podatków,
8) strategii rozwiązywania
problemów społecznych Gminy,
9) strategii i programów
branżowych w dziedzinach obejmujących zadania własne Gminy,
10) budżetu miasta na kolejny rok
kalendarzowy,
Rozdział 2.
Zasady
przeprowadzania konsultacji społecznych
§ 5. 1. Burmistrz może
przeprowadzić konsultacje z własnej inicjatywy lub na wniosek osób, organizacji
i instytucji wymienionych poniżej.
2. Wniosek o przeprowadzenie
konsultacji społecznych składa się na ręce Burmistrza, a uprawnionymi do
występowania z wnioskiem są:
1) mieszkańcy Gminy (w liczbie co
najmniej 50 osób, posiadających czynne prawo wyborcze w wyborach do rad gmin,
rad powiatów i sejmików województw),
2) komisja Rady właściwa rzeczowo
w sprawie przedmiotu konsultacji,
3) organizacja pozarządowa – w
sprawach związanych z celami statutowymi tej organizacji.
4) radni Gminy (w liczbie co
najmniej 5 osób),
5) Rady Osiedla – w sprawach
dotyczących wyłącznie danego osiedla,
6) Rady Sołeckie - w sprawach
dotyczących wyłącznie danego sołectwa
7) Młodzieżowa Rada – zwykłą
większością głosów.
3. Wniosek powinien zawierać:
1) przedmiot, termin i zasięg
terytorialny konsultacji,
2) formę konsultacji, określenie
sposobu zgłaszania opinii, uwag i propozycji,
3) uzasadnienie z określeniem
celu konsultacji,
4) wskazanie osoby, z którą
należy się kontaktować w sprawie złożonego wniosku oraz jej
danych kontaktowych,
5) informację o sposobie dostępu
do dokumentacji dotyczącej przedmiotu konsultacji.
4. Wniosek o przeprowadzenie
konsultacji zgłoszony przez mieszkańców Gminy, oprócz wymagań określonych w
ust. 3, zawiera także:
1) wskazanie osoby upoważnionej
do kontaktu,
2) listę osób popierających
wniosek zawierającą ich imiona, nazwiska, adresy i własnoręczne podpisy.
5.W
konsultacjach brać udział mogą wyłącznie pełnoletni mieszkańcy Gminy, z
wyjątkiem spraw dotyczących młodzieży i jej potrzeb oraz konsultacji
odbywających się na wniosek Młodzieżowej Rady, w których może brać udział
młodzież ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych zamieszkująca lub ucząca
się na terytorium Gminy.
6. Wniosek spełniający wymogi
określone w ust. 2 jest rozpatrywany przez Burmistrza w terminie 30 dni od dnia
złożenia.
7. Wnioski niekompletne należy
uzupełnić w terminie 3 dni od daty doręczenia wezwania do ich uzupełnienia.
Wnioski nieuzupełnione pozostają bez rozpatrzenia.
§ 6. 1. Burmistrz rozpatruje
wniosek, uwzględniając koszty proponowanej formy konsultacji, istotność
przedmiotu konsultacji dla społeczności lokalnej oraz zasadność proponowanego
sposobu konsultacji.
2. Rada Miejska może przyjąć każdy
wniosek o konsultacje społeczne odrzucony przez Burmistrza w głosowaniu na
sesji zwykłą większością głosów. W takim wypadku Burmistrz ma obowiązek
niezwłocznie wydać zarządzenie o przeprowadzeniu konsultacji.
3. Wykonanie decyzji o
przeprowadzeniu konsultacji, w drodze Zarządzenia, powierza się Burmistrzowi.
3. Zarządzenie, o którym mowa w
ust. 2, określa:
1) cel i przedmiot konsultacji,
2) czas rozpoczęcia i zakończenia
konsultacji oraz miejsce ich przeprowadzenia,
3) zasięg terytorialny oraz
podmioty uczestniczące w konsultacjach,
4) formy przeprowadzania
konsultacji,
5) jednostkę organizacyjną Urzędu
lub Gminy odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji,
6) termin i formę przekazania
mieszkańcom Gminy informacji o wynikach konsultacji.
4. Burmistrz informuje
wnioskodawcę o sposobie realizacji wniosku.
§ 7. 1. Konsultacje przeprowadza
się w następujących formach:
1) otwartych spotkań z
mieszkańcami zwanych dalej spotkaniami konsultacyjnymi, które odbywają się po
godzinie 16 w dni robocze oraz w dni wolne od pracy,
2) badania opinii mieszkańców
poprzez umieszczenie projektu aktu prawa miejscowego, projektu dokumentu (lub
założeń do projektu dokumentu), propozycji rozwiązania ważnej sprawy dla Gminy
na stronie internetowej Urzędu i przyjmowanie uwag na piśmie za pomocą m.in.
poczty elektronicznej, formularza zgłoszenia uwagi, formularza ankietowego
itp.,
3) warsztatów dla mieszkańców
Gminy, umożliwiających zdobycie wiedzy na temat konsultowanego przedsięwzięcia
i wypracowanie rozwiązań,
4) zebrań z przedstawicielami
organizacji pozarządowych działających na terenie Gminy,
5) przekazania do zaopiniowania
projektu dokumentu organizacjom pozarządowym lub instytucjom,
6) zogniskowanego wywiadu
grupowego,
7) badań reprezentatywnych grup
społecznych,
8) innych formach uzasadnionych
potrzebami i celami konsultacji.
2. Burmistrz dokonuje wyboru form
konsultacji społecznych w zależności od potrzeb i zaistniałych okoliczności.
3. Możliwe jest prowadzenie
konsultacji równolegle w różnych formach.
4. Konsultacje społeczne
prowadzone w formie wskazanej w ust. 1 pkt 2 nie mogą trwać krócej niż 21 dni.
5. Realizacja konsultacji
społecznych wymagająca specjalistycznej wiedzy, odbywać się będzie z udziałem
ekspertów w danej dziedzinie.
6. Burmistrz w uzasadnionych
przypadkach może powołać zespół opiniodawczo-konsultacyjny, którego zadaniem
jest pomoc w ocenie zasadności składanych uwag. W jego skład mogą wejść
przedstawiciele uczelni wyższych, organizacji społecznych oraz miejskich jednostek
organizacyjnych, a także eksperci z zakresu prowadzonej inwestycji lub projektu.
§ 8. 1. Burmistrz zapewnia
obsługę merytoryczną i organizacyjną spotkań konsultacyjnych. Koszty
organizacji konsultacji społecznych. pokrywane są
z budżetu Gminy lub z funduszy zewnętrznych pozyskanych na ten cel.
2. Ze spotkania konsultacyjnego
sporządza się protokół, do którego dołącza się listę obecności osób biorących
udział w spotkaniu. W przypadku gdy konsultacje społeczne prowadzone są jedynie
w formie spotkań konsultacyjnych, protokół zamieszcza się na okres 7 dni na
stronie internetowej Urzędu w celu umożliwienia zainteresowanym zapoznania się z
treścią protokołu i przedłożenia opinii.
3. Spotkanie konsultacyjne jest ważne bez względu na
liczbę obecnych na nim mieszkańców. Spotkania, o których mowa w § 8 pkt 1, prowadzi Burmistrz lub osoba przez niego upoważniona.
4. Informacja o spotkaniach
konsultacyjnych powinna być podana do wiadomości publicznej co najmniej na 14
dni przed wyznaczonym terminem spotkania obligatoryjnie w Biuletynie Informacji
Publicznej oraz na stronie internetowej Urzędu, poprzez wywieszenie ogłoszenia w
gmachu Urzędu w miejscu ogólnodostępnym, obligatoryjnie - na tablicach ogłoszeń
na terenie gminy, a także obligatoryjnie – poprzez przekazanie wszystkim
sołtysom i Radom Osiedli oraz Młodzieżowej Radzie, którzy powinni powiadomić o
konsultacjach odpowiednio mieszkańców osiedla, wsi lub młodzież szkolną.
§ 9. 1. Konsultacje w trybie
badania opinii mieszkańców z wykorzystaniem formularza o którym mowa w § 7 ust.
1 pkt. 2 prowadzone są jednocześnie poprzez:
1) opublikowanie formularza na
stronie internetowej Urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej,
2) umieszczenie w Kancelarii
Urzędu lub w innym wyznaczonym do tego celu miejscu urny oraz wyłożenie obok
niej formularzy.
2. Formularz, o którym mowa w
ust. 1, powinien zawierać temat konsultacji, informację o stronie internetowej,
lub innym miejscu, gdzie można uzyskać wyczerpujące informacje dotyczące
konsultowanego zagadnienia oraz adres email, na który można nadsyłać wypełnione
formularze, lub wnioski dotyczące danego zagadnienia.
3. Nieprzedstawienie przez
zainteresowanych udziałem w konsultacjach opinii w terminie wyznaczonym na
konsultacje społeczne oznacza rezygnację podmiotu z prawa jej wyrażenia.
§ 10. Burmistrz może zlecić
przeprowadzenie konsultacji wyspecjalizowanemu podmiotowi zajmującemu się
konsultacjami społecznymi.
§ 11. Wyniki konsultacji społecznych mają charakter
opiniodawczy i nie są wiążące, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Rozdział 3.
Postępowanie po
zakończeniu konsultacji
§ 12. Burmistrz podaje do publicznej
wiadomości wyniki konsultacji w terminie 7 dni od daty ich zakończenia na
stronie internetowej Urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej, a także na
piśmie do wiadomości wszystkim sołtysom i Radom Osiedli, których dotyczył
wniosek o przeprowadzenie konsultacji.
§ 13. 1. Każdorazowo dokonuje się
ewaluacji zrealizowanych konsultacji pod kątem przyjęcia właściwych form, metod
konsultacji, zrozumiałości przekazywanej informacji, dotarcia do właściwych
grup odbiorców, pozyskania odpowiedniej ilości uwag, przeznaczenia odpowiedniej
ilości czasu na konsultacje, efektów – uwzględnienia pozyskanych uwag w
konsultowanym przedmiocie, dokumencie.
2. Dopuszcza się możliwość
przeprowadzenia ewaluacji, o której mowa w ust. 1, z wykorzystaniem narzędzia
opracowanego przez specjalistów lub wyspecjalizowaną instytucję.
Uzasadnienie
Celem prowadzenia konsultacji
społecznych w Gminie Konstancin-Jeziorna jest wzmocnienie mechanizmu partycypacji
społecznej w sprawach ważnych dla Gminy, które spowodują znaczącą zmianę warunków
życia mieszkańców. Konsultacje społeczne przeprowadzane w Gminie Konstancin-Jeziorna
mają wzmocnić aktywną współpracę pomiędzy władzami samorządowymi a obywatelami
oraz podnosić jakość demokracji lokalnej. Zadaniem Uchwały jest określenie i
usystematyzowanie sposobu i formy prowadzenia dialogu z mieszkańcami Gminy
Konstancin-Jeziorna. Podjęcie niniejszej Uchwały Rady Miejskiej
Konstancin-Jeziorna będzie gwarantować, iż w przypadku zaistnienia sytuacji
wymagającej przeprowadzenia konsultacji, odbywać się one będą w oparciu o znane
wszystkim mieszkańcom zasady i w wiadomym trybie.
No comments:
Post a Comment